Powracamy do was z kolejnym wspomnieniem naszego wyjazdu do Włoch na targi Karting Expo 2019. Jak obiecywaliśmy ostatnio, w tym artykule pokażemy wam wyniki naszego testu halowych gokartów elektrycznych. Test ten był możliwy, ponieważ organizatorzy włoskich targów, oprócz hali dla zwiedzających, udostępnili również drugą halę, w której przygotowano mały „tor kartingowy” do testu sprzętu różnych marek.
Do dyspozycji mieliśmy elektryczne produkcje marek Birel ART, Caroli, CRG, Parolin oraz Rimo. Każdy gokart ocenialiśmy w kilku kategoriach: wygląd, pozycja za kierownicą, przyjemność z jazdy, bezpieczeństwo oraz wymienność baterii. Każda kategoria otrzymała punkty od 1 do 5, gdzie 1 oznacza bardzo słaby wynik, a 5 bardzo dobry wynik.
Birel ART – model E-Kart
Kraj pochodzenia: Włochy
Wygląd | 4 pkt. | Konstrukcja sprawia wrażenie dopracowanej, nieco mało estetyczne plastiki tylnej obudowy, całościowo na plus. |
Pozycja za kierownicą | 3 pkt. | Standardowa – nie ma ani powodów do zachwytu ani do narzekania. |
Przyjemność z jazdy | 4 pkt. | Zdecydowanie najszybsza reakcja na „pedał gazu” i najmocniejsze przyspieszenie dające sporo „frajdy z jazdy”, hamulce dobrze współgrające z gokartem, przeciętna praca ramy. |
Bezpieczeństwo | 4 pkt. | Gokart sprawia wrażenie względnie bezpiecznego, producent podaje, iż jest w stanie wytrzymać przeciążenia do 10 G (czego nie zamierzamy testować). |
Wymienność baterii | tak (+0,5 pkt.) | Ogromny plus, gdyż jako jedyny gokart elektryczny na rynku posiada wymienną baterię (co oznacza spore oszczędności w zakupie, gdyż nie musimy kupować podwójnej floty gokartów). |
Podsumowanie | 15,5 pkt. | Doceniliśmy gokarta Birel ART E-Kart za jego przyspieszenie dające mnóstwo frajdy z jazdy oraz wymienność baterii. |
Caroli Kart – model Stinger Electric
Kraj pochodzenia: Szwecja
Wygląd | 3 pkt. | Caroli ma swój stały, klasyczny wygląd, który jest po prostu przeciętny. |
Pozycja za kierownicą | 3 pkt. | Standardowa – nie ma ani powodów do zachwytu ani do narzekania. |
Przyjemność z jazdy | 4 pkt. | Zdecydowane zaskoczenie, wrażenia z jazdy dość pozytywne (dużo lepsze, niż spalinowymi gokartami tej marki). |
Bezpieczeństwo | 4 pkt. | Gokarty wyposażone w pasy bezpieczeństwa oraz wysoki „pałąk” połączony z oparciem. |
Wymienność baterii | Brak | |
Podsumowanie | 14 pkt. | Caroli Stinger Electric jest zdecydowanie dużo ciekawszym gokartem (wyglądowo i konstrukcyjnie) od spalinowych modeli producenta dający całkiem dobre wrażenia z jazdy. |
CRG – model Centurion E-drenaline
Kraj pochodzenia: Włochy
Wygląd | 4 pkt. | Gokart bardzo estetyczny i wizualnie dopracowany, chociaż momentami konstrukcja sprawia wrażenie bardzo masywnej. |
Pozycja za kierownicą | 5 pkt. | Tutaj nie ma do czego się przyczepić, elektryczna regulacja odległości pedałów, bardzo wygodna pozycja za kierownicą, dobre dopasowanie fotela wyposażonego w gumowe elementy zwiększające komfort. |
Przyjemność z jazdy | 2 pkt. | Niestety czar pryska w momencie wciśnięcia prawego pedału – gokart jest bardzo toporny, kierownica chodzi bardzo ciężko, rama jest bardzo sztywna, a negatywne doznania potęgują hamulce tarczowe zamontowane na przedniej osi, które kompletnie nie nadają się do gokartów halowych. |
Bezpieczeństwo | 4 pkt. | Z uwagi na swoją masę i zabezpieczenia gokart prawdopodobnie jest dość bezpieczny, chociaż nie posiada mocnego systemu odbojowego, więc sporo zależy od powierzchni, w którą się uderza. |
Wymienność baterii | Brak | |
Podsumowanie | 15 pkt. | Gokart CRG Centurion E-drenaline jest bardzo ładny, w którym pozytywy się kończą, gdy wyjeżdża się nim na tor; jak dla nas wrażenia z jazdy były bardzo przeciętne i zdecydowanie wolelibyśmy, aby gokart ten pełnił jedynie funkcje estetyczne. |
Parolin model E-XT40
Kraj pochodzenia: Włochy
Wygląd | 4 pkt. | Gokart wizualnie dopieszczony, konstrukcja sprawia bardzo pozytywne wrażenia. |
Pozycja za kierownicą | brak danych | Brak możliwości oceny. |
Przyjemność z jazdy | brak danych | Brak możliwości oceny. |
Bezpieczeństwo | brak danych | Brak możliwości oceny. |
Wymienność baterii | Brak | |
Podsumowanie | 4 pkt. | Mogliśmy ocenić tylko wygląd gokarta, gdyż akurat bateria się rozładowała i nie było możliwości jego przetestowania. |
RiMO Sinus iON
Kraj pochodzenia: Niemcy
Wygląd | 4,5 pkt. | Gokart zdecydowanie najbardziej dopracowany, wizualnie przyjemny dla oka, metalowe boczne osłony dla jednych są plusem dla innych minusem. |
Pozycja za kierownicą | 4 pkt. | W miarę wygodna i przyzwoita pozycja za kierownicą. |
Przyjemność z jazdy | 5 pkt. | Najlepiej pracująca rama ze wszystkich testowanych na targach gokartów, przycisk „boost” dający dodatkowe emocje (coś w rodzaju „ERS” w F1), prawidłowo działające hamulce. |
Bezpieczeństwo | 4,5 pkt. | Gokart dopracowany pod każdym kątem, metalowe bariery dają poczucie bezpieczeństwa. |
Wymienność baterii | brak | |
Podsumowanie | 18 pkt. | RiMO Sinus iON to zdecydowanie najbardziej dopracowany gokart ze wszystkich testowanych przez nas na Karting Expo 2019 konstrukcji zarówno pod względem wyglądu jak i aspektów technicznych. |
Do rankingu dołączyliśmy jeszcze Sodi model RSX, który mieliśmy okazję testować na torach w Polsce: Kart Center Gdańsk oraz Racing Center Warsaw.
SODI model RSX
Kraj pochodzenia: Francja
Wygląd | 5 pkt. | Gokart bardzo dopracowany wizualnie, ładny i estetyczny, dobrze zabezpieczony, ciężko doszukać się z zewnątrz jego minusów. |
Pozycja za kierownicą | 4 pkt. | Bardzo wygodna i wyścigowa pozycja za kierownicą, jednakże do wygody gokarta CRG troszeczkę brakuje. |
Przyjemność z jazdy | 5 pkt. | Dopracowana rama, komponenty wysokiej jakości przekładają się na kartingowe doznania na najwyższym poziomie. |
Bezpieczeństwo | 4,5 pkt. | Gokart sprawia wrażenie bardzo bezpiecznego o dopracowanych systemach. |
Wymienność baterii | brak | |
Podsumowanie | 18,5 pkt. | SODI RSX to zdecydowanie najbardziej dopracowany model gokarta elektrycznego na rynku dający przyjemność z jazdy oraz zapewniający najwyższe standardy bezpieczeństwa. |
Podsumowanie | ||
Miejsce | Marka |
Suma punktów |
1 | SODI |
18,5 |
2 | RiMO | 18 |
3 | Birel ART |
15,5 |
4 | CRG | 15 |
5 | Caroli Kart | 14 |
6 | Parolin | 4 |
Nasz test wygrała marka SODI modelem RSX, który naszym zdaniem jest zdecydowanie najbardziej dopracowanym gokartem elektrycznym na rynku nie tylko pod względem estetycznym ale również funkcjonalnym. Tuż za nim RiMO z modelem Sinus iON, który jest również bardzo dopracowanym gokartem. Te dwa modele zdecydowanie wyprzedzają swoją konkurencję, która pomimo posiadania własnych modeli (i wielu plusów) ma wiele minusów co spowodowało, że w naszym rankingu jest pewna luka pomiędzy pierwszymi dwoma miejscami a resztą stawki. Trzymamy mocno kciuki za konstrukcje producentów z dalszych miejsc, a także liczymy, że zostaną dopracowane, a dzięki temu rynek kartingowy będzie jeszcze bardziej urozmaicony.