Jak wiecie sport kartingowy to nie tylko zabawa, to również rywalizacja. Pierwsze jazdy i pierwsza przygoda w gokarcie to z pewnością mile spędzony czas. Jednak niektórym to nie wystarcza – zdarza się tak, że czasy okrążeń czy technika jazdy wydają się być znacznie lepsze od pozostałych uczestników zabawy na torze.
Jeśli to już nam nie wystarcza, chcemy czegoś więcej: dodatkowej adrenaliny. Zawsze możemy spróbować swoich umiejętności z lokalnymi kierowcami w organizowanych zawodach.
Większość torów kartingowych organizuje swoje lokalne zawody. Zazwyczaj są to spotkania cykliczne tj. Ligi karingowe, Challenge, Time Attack czy Time Master. Zdarzają się również zawody organizowane okazjonalnie np. na urodziny toru, wybrane święto lub specjalnie przygotowany wyścig dla lokalnych i przyjezdnych kierowców. Oczywiście co roku odbywają się również zawody tylko i wyłącznie dla pań – Ladies Racing na wielu torach w całym kraju.
Jeśli chcemy poprawić swoje umiejętności, jedną z dróg jest zapisanie się do szkółki kartingowej lub wykupić indywidualne nauki u trener albo po prostu umówić się z lokalnymi rekordzistami na wspólne jazdy.
Jak wyżej wspomnieliśmy, im więcej jeździmy tym większe są nasze oczekiwania od organizatorów oraz uczestników wszelkiego rodzaju zawodów. W edycji lokalnej zazwyczaj walczymy w swoim zamkniętym gronie. Kolejnym etapem rozwoju umiejętności jest rywalizacja na poziomie krajowym. Na wielu torach w Polsce organizowane są zawody w których biorą udział kierowcy z całego kraju. Podczas takich zawodów nie tylko zmierzymy się ze “śmietanką kartingową” ale również zdobędziemy nowe, bezcenne doświadczenie.
Zawody takie odbywają się wg różnych scenariuszy. Najbardziej znane to:
Sprint – zdecydowanie najczęściej występujący format zawodów. Są to pojedyncze wyścig na ogół na krótkich dystansach (np. 10-15 okrążeń, często w formacie kwalifikacje + finał, ewentualnie wyścigi eliminacyjne. W wyścigach tego formatu należy przede wszystkim być powtarzalnym – każde kolejne okrążenie przejeżdżać w miarę równo względem poprzedniego aby móc walczyć z innymi uczestnikami – wyścig jest krótki, liczy się każdy detal!
Endurance – wyścigi długodystansowe (np. 4-godzinny wyścig drużynowy). Są to wszelkiego rodzaju zawody, w których zawodnicy jadą cały czas w tym samym wyścigu (ewentualnie poprzedzony kwalifikacjami) walcząc nieustannie o dobrą pozycję na torze oraz płynną jazdę i unikanie popełniania błędów. Wyścigi te najczęściej odbywają się nieco rzadziej niż typu Sprint, jednakże zwykle cieszą się ogromna popularnością. Zawody tego typu często urozmaicone są dodatkowymi postojami w pit-stopach (nie tylko na czas zmiany kierowcy) lub tzw. „Jokerami”, czyli przejechanie zadaną ilość (np. 10) przez dane miejsce na torze, które go skraca lub wydłuża – ma to na celu umożliwienie płynnej jazdy poprzez bezkolizyjne wyprzedzanie.
Le Mans – szczególna forma wyścigów długodystansowych (typu Endurance) do której zaliczają się wyścigi na najdłuższych formatach (np. wyścig 24-godzinny).
Drużynowe – poza rzeczami opisanymi powyżej, czasami w zawodach rozgrywanych w ramach Lig liczone są również klasyfikacje drużynowe, a zawodnicy poza nagrodami indywidualnymi walczą również drużynowo (np. Kielecka Liga Kartingowa).
Wytrzymałościowe – wyścigi typu „Iron Man” – najprościej mówiąc są to długodystansowe zawody indywidualne rozgrywane w tym samym formacie co standardowe zawody drużynowe (czyli najczęściej są to kwalifikacje + wyścig główny). Zasadniczą różnicą jest ilość uczestników – są to zawody indywidualne a jednocześnie pokonywane na bardzo podobnych długościach co drużynowe wyścigi długodystansowe (np. 3 godziny). Z pewnością są to zawody dla bardziej doświadczonych zawodników, których mięśnie przygotwane są do takiego rodzaju wysiłku przez długi okres czasu (na początku przygody z kartingiem bardzo często kierowcy narzekają na ból w przedrabionach, które zwyczajnie bardzo szybko się męczą). Jest to bardzo ciekawa przygoda a jednocześnie wyzwanie, w którym walczymy nie tylko z przeciwnikami lecz także z samym sobą!
Mając wyjeżdżone wiele godzin za kierownicą gokarta, warto spróbować się z najlepszymi nie tylko z kraju ale i z naszego kontynentu czy nawet całego świata! W Polsce co roku odbywają się kwalifikacje do Mistrzostw Świata w kartingu halowym (KWC – Kart World Championship): PIKC (Polish Indoor Kart Championship) czyli nieoficjalne Mistrzostwa Polski w Kartingu Halowym. Zawody te mają charakter otwarty, co oznacza, że w zawodach bierze udział bardzo duża grupa zawodników zza granicy (zdarzały się edycje, w których podział na zawodników z Polski i zza granicy kształtował się na poziomie 50/50. Tutaj zobaczymy jak jeżdżą najlepsi Europejczycy i nie tylko:)
Idąc dalej, możemy wziąć udział w zawodach międzynarodowych tj. KWC (Kart World Championship), czyli Mistrzostwa Świata czy IEKC (Indoor European Kart Challenge). Jest jeszcze wiele innych ciekawych, dużych zawodów organizowanych w naszym bliskim otoczeniu (Europa), ale te wspomniane są uważane za jedne z najbardziej prestiżowych.