Przed nami przedostatnia runda Audi Sport TT Cup. Tym razem młodzi zawodnicy zmierzą się na torze Red Bull Ring. Jest to bardzo malowniczo położony obiekt o ciekawej historii. Cecha szczególna toru to różnica wysokości. Maksymalny podjazd wynosi 12% nachylenia, a maksymalny spadek 9,3%.

Historia toru sięga 1969, gdy do użytku oddano jego pierwszą wersję, wykorzystującą część terenów dawnego lotniska. Do 1995 roku tor nazywał się Österreichring. Od 1970 zaczęto organizować na tym torze wyścig o Grand Prix Austrii Formuły 1. Od początku był to bardzo szybki obiekt, lecz z czasem kierowcy zaczęli uważać ten tor za niebezpieczny.  Brak nacisku na bezpieczeństwo doprowadził do śmierci amerykańskiego kierowcy, Marka Donohue podczas sobotniego treningu do Grand Prix Austrii w 1975. Dodatkowo trwały również spory dotyczące miejsc parkingowych pomiędzy miejscowymi rolnikami, a właścicielami toru. Po sezonie 1987 Formuła 1 opuściła Austrię. Mimo, że po 1987 jeszcze organizowano na krótko wyścigi samochodowe, to tor zaczął coraz bardziej popadać w ruinę.

Dlatego w latach 90 – tych zdecydowano się na przebudowę. Austriacka pętla została skrócona z niecałych 6 do 4,3 kilometra długości, zadbano o szerokie pobocza i strefy ratunkowe. Prace były prowadzone głównie dzięki funduszom firmy telekomunikacyjnej A1, toteż obiekt nazwano A1-Ring. Tor ten gościł wyścigi Formuły 1 w latach 1997-2003, MotoGP w latach 1996-1997 oraz Deutsche Tourenwagen Masters w latach 2001-2003.

W 2004 zburzono główną trybunę oraz garaże. Na początku 2005 pojawiły się plotki o nowym właścicielu toru, którym stał się Red Bull. W 2008 kosztem 70 milionów euro Red Bull zaczął przebudowę. 15 maja 2011 oficjalnie otwarto Red Bull Ring. Od 2014 roku na Red Bull Ring powróciła królowa motorsportu – Formuła 1. Pierwszym zwycięzcą po jedenastoletniej przerwie został Nico Rosberg z zespołu Mercedes.

Red Bull Ring to domowy tor zespołu Formły 1 Red Bull Racing. Co ciekawe, zespół Red Bulla, którego głównym atutem w ostatnich latach zawsze była aerodynamika, zwykle wypada tu słabo. Długie proste i ciasne zakręty sprawiają, że od aero ważniejsza jest trakcja i przyczepność mechaniczna. Ważna jest też moc. Z tego powodu, od powrotu toru do kalendarza F1 w sezonie 2014, zawsze wygrywa tu Mercedes.

TOP 10 klasyfikacji generalnej Audi Sport TT Cup przed rundą na Red Bull Ringu przedstawia się następująco:

  1. Mikel Azcona – 177
  2. Philip Ellis – 174
  3. Tommaso Mosca – 142
  4. Milan Dontje – 122
  5. Gosia Rdest – 118
  6. Yannik Brandt – 106
  7. Fabian Vettel- 100
  8. Drew Ridge – 98
  9. Keagan Masters – 80
  10. Simon Wirth – 73

Rozkład jazdy na najbliższy weekend Audi Sport TT Cup:

Wolny trening – piątek 14:50

Kwalifikacje – sobota 12:15

Wyścig 1 – sobota 17:00

Wyścig 2 – niedziela 12:45

Informacja prasowa oraz zdjęcia:
Gosia Rdest

Previous

15-godzinny finał Endurance Cup Poland i powrót juniorów

Next

Odliczamy dni do III rundy KPJ

Zobacz także