E1GOKART tworzy najnowocześniejszą sieć halowych torów kartingowych w Europie. Nowoczesne obiekty od samego początku projektowane dla potrzeb kartingu, nowe floty gokartów topowego producenta Sodikart, bezpieczne i profesjonalne bandy Xtremebarriers, asfalt, ekologiczne paliwo i rzetelna obsługa to wyróżnik torów polskiej sieci E1GOKART. Oczywiście tory powstają z pasji do motoryzacji, dlatego na żadnym z nich nie brakuje miejsca na ligi kartingowe oraz profesjonalnie zorganizowane wyścigi.
Poza Poznańską, Śląską i Kielecką Ligą Kartingową, E1GOKART stworzyło Polish Champions Cup – event, który przyciągnął topowych zawodników z całej Europy! Łączna pula nagród w zawodach, które odbywały się 11 września wynosiła €6000! Zawodnicy poza nagrodami dla czołowej czwórki rywalizowali także w kategoriach: Najlepsze okrążenie wyścigów kwalifikacyjnych oraz najlepsze okrążenie wyścigów finałowych, które punktowane były nagrodami po €500.
Tor E1GOKART Chorzów został tegorocznym gospodarzem zawodów Polish Champions Cup i trzeba przyznać, że organizatorzy stanęli na wysokości zadania! Niedzielne zawody poprzedzone zostały dniem treningowym, który przewidziany był wyłącznie dla kierowców startujących w zawodach. Dodatkowym urozmaiceniem, które miało być również utrudnieniem przede wszystkim dla miejscowych kierowców była zmieniona konfiguracja – dodatkowo wyrównywała ona szanse wszystkich zawodników startujących w walce o najlepsze lokaty.
Zawody złożone były z jednej otwartej kategorii, w której zawodnicy doważali się do wagi 90 kg. Na starcie zameldowało się 71 zawodników, którzy rywalizowali o awans do półfinałów w tzw. heatach kwalifikacyjnych. Każdy z zawodników miał do przejechania łącznie 3 wyścigi kwalifikacyjne składające się z dwóch okrążeń kwalifikacyjnych (okrążenie wyjazdowe + “hot lap”) oraz 15 okrążeń wyścigu. Łącznie zawodnicy startowali w 3 seriach wyścigów co dało w sumie aż 18 wyścigach. W trakcie wyścigu liczącego 15 okrążeń, każdy z zawodników zobligowany został do wykonania manewru “pit-stop”. Warto dodać, że dzięki nowoczesnemu systemowi świateł oraz rozwiązaniu firmy KARTING MY LIFESTYLE w pit stopie mogą przebywać nawet dwa gokarty jednocześnie, a czas ich “postoju” odliczany jest niezależnie. System wprowadza doskonale zasadę fair play dla każdego uczestnika, ponieważ czas postoju jest odmierzany precyzyjnie dla każdego zawodnika.
18 wyścigów kwalifikacyjnych wyłoniło najlepszych 45 zawodników, którzy awansowali do półfinałów. Listy startowe trzech półfinałów wyglądały następująco:
Półfinał A (Semi-Final A) | Półfinał B (Semi-Final B) | Półfinał C (Semi-Final C) |
Kuba Piechulski | Mateusz Matys | Krystian Kopacki |
Ruben Boutens | Tomasz Walas | Filip Nowak |
Oskar Wiejas – Ziętek | Przemek Kuliś | Kamil Banasiak |
Szczepan Pudlik | Dawid Chart | Bartosz Babicz |
Daniel Gajowczyk | Iván Szána | Adrián Janecskó |
Marcin Gajowczyk | Patryk Gacka | Kuba Bieniek |
Michał Ryndzionek | Bartosz Hetmańczyk | Natan Janiak |
Filip Czurczak | Tomek Bernadowski | Szymon Węgrzyn |
Adam Szydłowski | Mikołaj Zachciał | Jakub Czernal |
Patrik Dömötör | Maria Kałdan | Przemysław Watoła |
Piotr Kwaśniowski | Michał Kaczmarek | Dominik Kałuski |
Jakub Rybacki | Wiktor Kałuża | Jakub Kamiński |
Grzegorz Kaszubowski | Alan Matusiak | Karol Bieg |
Łukasz Czajkowski | Anna Wodecka | Mateusz Watoła |
Balázs Szűcs | Karol Zaluski | Paweł Jóźwiak |
Wyścigi półfinałowe składały się również z dwóch okrążeń kwalifikacyjnych (okrążenie wyjazdowe + “hot lap”), wyścigu liczącego 20 okrążeń oraz (podobnie jak w wyścigach kwalifikacyjnych) 1 obowiązkowego pit-stopu.
Półfinał A
Najlepsze okrążenie kwalifikacyjne Półfinału A wykręcił Kuba Piechulski, a zaraz za jego plecami znajdował się jego główny rywal w tym półfinale – Ruben Boutens. Holenderski zawodnik bardzo szybko przypuścił skuteczny atak na lidera wyścigu i objął prowadzenie, które udało mu się pewnie dowieźć do końca wyścigu. Świetny wynik zanotował również Oskar Wiejas-Ziętek, który ukończył wyścig na trzecim miejscu. Ostatecznie jednak do awansu do finałowej 15 zabrakło mu cennych punktów, które stracił w wyścigach kwalifikacyjnych.
Półfinał B
Najlepsze okrążenia w Półfinale B wykręcił Mateusz Matys i Tomek Walas – ta dwójka przyzwyczaiła gospodarzy do bardzo mądrej i sportowej walki podczas zmagań na torach w Chorzowie oraz w Kielcach w trakcie Śląskiej i Kieleckiej Ligi Kartingowej. Ostatecznie ta dwójka w niezmienionej kolejności przecięła linię mety, a różnica w czasie najlepszego okrążenia między nimi to zaledwie 0,003 s.! Zaraz za ich plecami, ze stratą 0,6 s finiszował Przemek Kuliś, który w trakcie wyścigów kwalifikacyjnych odnotował świetne tempo. Warto również wymienić świetny wynik Ivána Szány, który pomimo swoich pierwszych zawodów na torze w Chorzowie ukończył półfinał na 5 miejscu przed dużo bardziej wjeżdżonymi w chorzowski tor kierowcami.
Półfinał C
W Półfinale C, świetnym wynikiem okrążenia kwalifikacyjnego popisali się najlepsi zawodnicy Śląskiej Ligi Kartingowej – Edycji Lato 2022 – Krystian Kopacki oraz Filip Nowak. Zawodnicy zaprezentowali świetne tempo wyścigu i ukończyli wyścig w tej samej kolejności. Podium wyścigu uzupełnił Kamil Banasiak, który z nieznaczną stratą przeciął linię mety.
Wyścig finałowy, do którego awansowało najlepszych piętnastu zawodników z całej stawki składał się z:
- Sesji superkwalifikacji – każdy z zawodników miał do przejechania jedno okrążenie kwalifikacyjne jednym gokartem wybranym przez organizatora, w kolejności odwrotnej do TOP15 (najpierw startuje zawodnik sklasyfikowany jako 15 później 14,13,12 itd.).
- Wyścigu składającego się z aż 30 okrążeń oraz dwóch obowiązkowych pit-stopów.
Taki format kwalifikacji jest niezwykle trudny, ponieważ zawodnicy mają bardzo mało czasu na adaptację do gokarta, a nie mają miejsca na popełnienie błędu. Każdy błąd skutkuje stratą czasu, a tym samym utratę cennych pozycji startowych. Najlepszym kółkiem kwalifikacyjnym popisał się Filip Nowak, który był szybszy od Rubena Boutensa, Kuby Piechulskiego oraz Tomka Walasa o zaledwie 0,1 s.
Pola startowe po super kwalifikacjach:
Pozycja | Imię i nazwisko | Best |
1. | Filip Nowak | 55,747 |
2. | Ruben Boutens | 55,826 |
3. | Kuba Piechulski | 55,873 |
4. | Tomasz Walas | 55,883 |
5. | Mateusz Matys | 55,945 |
6. | Krystian Kopacki | 55,980 |
7. | Natan Janiak | 55,989 |
8. | Bartosz Babicz | 56,034 |
9. | Przemek Kuliś | 56,039 |
10. | Marcin Gajowczyk | 56,046 |
11. | Michał Ryndzionek | 56,054 |
12. | Dawid Chart | 56,103 |
13. | Szczepan Pudlik | 56,114 |
14. | Iván Szána | 56,301 |
15. | Kamil Banasiak | 56,613 |
Wyścig Finałowy to zwieńczenie całego dnia wyścigów. W walce o pierwsze miejsce klasyfikacji generalnej przed startem liczyło się nawet 10 kierowców, a żaden z nich nie miał zamiaru odpuszczać aż do samego finiszu. W wyścigu od pierwszych zakrętów bardzo dużo się działo. Już na trzecim zakręcie po starcie Kuba Piechulski przypuścił atak na swojego bezpośredniego rywala Roubena Boutensa, jednak holender doskonale się obronił, a atakujący otworzył możliwość ataku Tomkowi Walasowi i Mateuszowi Matysowi, którzy od razu wykorzystali błąd rywala. Wyścig liczący 30 okrążeń i dwa obowiązkowe pit-stopy pokazał, że bardzo ważne poza świetnym tempem jest także kontrolowanie stawki wyścigu i odpowiednia taktyka “postojów”. Tomek Walas już na trzecim okrążeniu zjechał na pierwszy pit-stop, co pozwoliło mu na kręcenie świetnych okrążeń, podczas gdy czołówka traciła czas na walce o cenne pozycje. Zawodnicy walczący o zwycięstwo w całych zawodach wyjechali za plecami Tomka z pokaźną stratą. Wskutek kolejnych walk Rouben Boutens ukończył wyścig na piątym miejscu, kończąc wyścig za plecami Natana Janiaka, który pozwolił tym samym Kubie Piechulskiemu na ucieczkę i zajęcie drugiego miejsca w wyścigu finałowym. Podium uzupełnił Mateusz Matys, który “trochę za późno” złapał doskonałe tempo. Zawodnicy zanotowali słabsze wyniki w pierwszych wyścigach kwalifikacyjnych, ale zaprezentowali się doskonale w finałowej stawce. Tomek Walas z przewagą prawie 1 s nad Kubą Piechulskim pewnie zgarnał 20 punktów za finisz na pierwszym miejscu, pomimo startu z 4 miejsca w tak równej i zaciętej stawce.
Wyniki wyścigu finałowego wraz z punktacją za kwalifikacje i najlepsze okrążenie.
Imię i nazwisko | Pos. | Qual. | B. Lap | Punkty |
Tomasz Walas | 1 | 20 | ||
Kuba Piechulski | 2 | 1 | 1 | 20 |
Mateusz Matys | 3 | 17 | ||
Natan Janiak | 4 | 16 | ||
Ruben Boutens | 5 | 2 | 17 | |
Filip Nowak | 6 | 3 | 17 | |
Michał Ryndzionek | 7 | 13 | ||
Krystian Kopacki | 8 | 12 | ||
Marcin Gajowczyk | 9 | 11 | ||
Bartosz Babicz | 10 | 10 | ||
Przemek Kuliś | 11 | 9 | ||
Szczepan Pudlik | 12 | 8 | ||
Dawid Chart | 13 | 7 | ||
Iván Szána | 14 | 6 | ||
Kamil Banasiak | 15 | 5 |
Warto podkreślić doskonałą organizację zawodów. Organizatorzy świetnie przygotowali sprzęt, zmienili konfigurację obiektu w przeddzień zawodów oraz przeprowadzili zawody niemalże bez opóźnień czy awarii.
TOP 15 klasyfikacji generalnej zawodów:
# | ZAWODNIK / DRIVER | S1 | S2 | S3 | SF | F | PUNKTY / POINTS |
1 | Kuba Piechulski | 22 | 18 | 22 | 21 | 20 | 103 |
2 | Ruben Boutens | 19 | 20 | 22 | 21 | 17 | 99 |
3 | Krystian Kopacki | 21 | 22 | 18 | 22 | 12 | 95 |
4 | Filip Nowak | 21 | 22 | 15 | 19 | 17 | 94 |
5 | Tomasz Walas | 17 | 18 | 20 | 19 | 20 | 94 |
6 | Mateusz Matys | 17 | 16 | 18 | 22 | 17 | 90 |
7 | Przemek Kuliś | 22 | 18 | 20 | 17 | 9 | 86 |
8 | Dawid Chart | 18 | 22 | 21 | 16 | 7 | 84 |
9 | Natan Janiak | 18 | 22 | 14 | 13 | 16 | 83 |
10 | Szczepan Pudlik | 19 | 20 | 18 | 16 | 8 | 81 |
11 | Michał Ryndzionek | 18 | 15 | 21 | 13 | 13 | 80 |
12 | Bartosz Babicz | 17 | 21 | 16 | 16 | 10 | 80 |
13 | Marcin Gajowczyk | 21 | 16 | 17 | 14 | 11 | 79 |
14 | Iván Szána | 21 | 16 | 17 | 15 | 6 | 75 |
15 | Kamil Banasiak | 18 | 15 | 16 | 17 | 5 | 71 |
Organizator zawodów przygotował również rekordową pulę nagród – 6000 euro! Nagrody pieniężne zostały przewidziane dla najlepszej czwórki zawodów oraz dla najszybszych zawodników w wyścigach kwalifikacyjnych oraz w wyścigach finałowych.
- Kuba Piechulski – nagroda 2000 euro + gadżety marki Karting My Lifestyle
- Ruben Boutens – nagroda 1500 euro + gadżety marki Karting My Lifestyle
- Krystian Kopacki – nagroda 1000 euro + gadżety marki Karting My Lifestyle
- Filip Nowak – nagroda 500 euro + gadżety marki Karting My Lifestyle
Nagrody dodatkowe:
BEST LAP Qualifying Races – Przemek Kuliś – nagroda 500 euro
BEST LAP Final Races – Kuba Piechulski – nagroda 500 euro
W trakcie rozmów wielu kierowców z Europy podkreślało doskonałą organizację zawodów. Ten fakt bardzo cieszy organizatorów, jednak nie planują oni spoczywać na laurach – prace nad organizacją Śląskiej, Poznańskiej i Kieleckiej Ligi Kartingowej są już na ukończeniu, a z dużym optymizmem możemy czekać również na ogłoszenie następnych zawodów E1GOKART Polish Champions Cup.
Relacja oraz zdjęcia dla PROkarting: Adam Kurek