Zawody E1GOKART Polish Champions Cup 2023 to jedno z najważniejszych wydarzeń kartingowych w Polsce! Przygotowanie od strony technicznej, frekwencja i zacięta rywalizacja w czasie Pomorskiej, Poznańskiej, Śląskiej i Kieleckiej Ligi Kartingowej rozgrywanych na torach E1GOKART pozwoliła nam oczekiwać wysokiego poziomu organizacji. Jak przebiegały zawody PCC 2023? Zapraszamy do zapoznania się z relacją z zawodów!

E1GOKART Polish Champions Cup 2023 odbyło się w weekend 7-8 października. Drugi raz z rzędu zawody zostały przeprowadzone na torze w Chorzowie, jednak organizatorzy staneli na wysokości zadania i przygotowali odmienioną konfigurację toru, którą uczestnicy mieli szansę poznać dopiero w sobotę 7 października, w czasie oficjalnego dnia treningowego. Łączna pula w rywalizacji wynosiła aż 6000 euro! Zawodnicy rywalizowali o cenne nagrody:

  • Zwycięstwo w wyścigach kwalifikacyjnych (18x € 50)
  • Najlepsze okrążenie wyścigów kwalifikacyjnych (€ 50)
  • Najlepsze okrążenie wyścigów finałowych (€ 50)
  • Klasyfikacja generalna Polish Champions Cup 2023 (1 miejsce € 2000 2 miejsce € 1500, 3 miejsce € 1000, 4 miejsce € 500)
  • Klasyfikacja Junior (u18) – wpisowe na zawody PCC 2024 dla zwycięzcy kategorii

Zawody rozgrywane były w ramach kategorii Open, w której zawodnicy doważali się do 90 kg. Na starcie zameldowało się 78 uczestników, którzy rywalizowali o awans do półfinałów w tzw. „heatach” kwalifikacyjnych. Każdy z nich miał do przejechania 3 biegi kwalifikacyjne składające się z dwóch okrążeń czasowych (okrążenie wyjazdowe + „hot lap”) oraz 15 okrążeń wyścigu. W sumie zawodnicy startowali w 3 seriach wyścigów co dało łącznie aż 18 przejazdów na tym etapie. W trakcie wyścigu liczącego 15 okrążeń, każdy z kierowców zobligowany został do wykonania procedury „pit-stop”. Dzięki nowoczesnemu systemowi świateł oraz rozwiązaniom marki KARTING MY LIFESTYLE w pit-stopie mogą przebywać nawet dwa gokarty jednocześnie. System wprowadza zasadę fair-play dla każdego uczestnika, ponieważ czas postoju jest odmierzany precyzyjnie i niezależnie dla każdego zawodnika.

Na zawodach pojawiło się wielu utytułowanych i doświadczonych zawodników z całej Polski, a wysoki poziom przyciągnął również wielu rozpoznawalnych zawodników z Europy. Na starcie zameldowali się między innymi:

  • Kuba Piechulski (PL) – zwycięzca Polish Champions Cup 2022, zwycięzca Śląskiej, Poznańskiej czy Dolnośląskiej Ligi Kartingowej, a także drugi wicemistrz Copa Campioni 2023,
  • Mateusz Matys (PL) – wielokrotny zwycięzca Kieleckiej i Śląskiej Ligi Kartingowej, Finalista GIKC, CRKC, PIKC i KWC,
  • Bartosz Babicz (PL) – aktualny mistrz polskiej serii Briggs Polish Kart Series,
  • Ivan Szana (HUN) – dwukrotny finalista British Rental Kart Championship, Finalista Polish Champions Cup 2022 (ze zwycięstwem w jednym z wyścigów),
  • Ruben Boutens (NL) – dwukrotny zdobywca tytułu Kart World Championship (KWC), Wicemistrz Polish Champions Cup 2022, trzykrotny zwycięzca Polish Indoor Kart Championship, Mistrz Belgii, sześciokrotny mistrz Wielkiej Brytanii,
  • Eliano De Vos (NL) – zdobywca tytułu zawodów Polish Indoor Kart Championship (PIKC), Denmark General Champion 2022, Belgian Championship Junior, wielokrotny zwycięzca wyścigów 24h,
  • Thomas Haglestein (BEL) – finalista BNC, TOP 10 zawodów PIKC, 19 miejsce w KWC 2023, a także wiele zwycięstw w wyścigach 12h i 24h (ostatnio zwycięstwa w Sole Luna i Messina),
  • Vica Schledz (NL) – 2 miejsce w Kart World Championship 2023 w kategorii Overall, zwycięzca klasyfikacji Junior; pierwsze miejsce na BRKC oraz dwukrotnie zdobywca tytułu Belgian Champion,
  • Christian Douven (NL) – zwycięzca Champion Cup Kart 2022, Sodi World Series Finals i wielokrotny zwycięzca wyścigów endurance, zwycięzca Sodi World Series Junior 2017,
  • Wiktor Wota (PL) – Wicemistrz Finałów Sodi World Series – wielokrotny lider globalnego rankingu Sodi World Series (SWS), 3-krotny lider polskiego rankingu Sodi World Series,
  • Ziemowit Werra (PL) – 2-krotny Mistrz Polski (kat. mini) (PIKC), zwycięzca SRKC x2, Mistrz Czech, Mistrz Szwecji, Finalista Sodi World Series kat. Junior,
  • Franek Dobke (PL) – Wicemistrz Szwecji kat. mini + II Wicemistrz Szwecji kat. Junior,
  • Filip Nowak (PL) – Mistrz Czech w kat. Junior, dwukrotny wicemistrz – Mistrzostwa Niemiec, 4 miejsce na PCC 2022, Mistrz Śląskiej Ligi Kartingowej i Wicemistrz Poznańskiej Ligi Kartingowej,
  • Przemek Kuliś (PL) – Zwycięzca Polish Indoor Kart Championship 2021 r. do lat 14 (kat. Mini), Wicemistrz Czech do lat 14; Dolnośląska liga kartingowa – Mistrz w kat. Max oraz Junior 2023 r., 2019 i 2020 Mistrzostwo Dolnego Śląska w kat. Junior,
  • Tomek Bernadowski (PL) – Dwukrotnie Wicemistrzostwo Polish Indoor Kart Championship 2022 i 2023 do lat 14 (kat. mini) Wicemistrzostwo Polski w kat. Senior. 2x mistrz Dolnego Śląska 2021 i 2022, Wicemistrz Szwecji do lat 18 oraz dwukrotnie Wicemistrz do lat 14,
  • Bartha Pongrac (HUN) – Hungarian Championship – zwycięzca jednego z wyścigów, 
  • Balaz Szutc (HUN) – zwycięstwo w Hungarian Championship, uczestnik zawodów KWC,
  • Michał Ryndzionek (PL) – 2 x 3 miejsce Polish Indoor Kart Championship (2016 oraz 2018), wyścigi na podium w KWC – Finał KWC 2018, Nations Cup 4 miejsce.

Moglibyśmy jeszcze tak długo wymieniać, bo lista osiągnięć zawodników startujących w PCC 2023 była ogromna, jednak przejdźmy do najważniejszego, czyli do relacji z zawodów.

18 wyścigów kwalifikacyjnych przyniosło nam bardzo dużo zaciętej walki do ostatnich okrążeń w każdym z nich. Niestety do półfinałów awansować mogło jedynie 45 najlepszych kierowców, przez co stawka 78 zawodników musiała wyłonić grupę, którzy najlepiej spisali się na I etapie zawodów.

Warto jednak podkreślić, że w 18 wyścigach kwalifikacyjnych nie było kierowcy, który wygrałby dwa razy! 18 sesji przyniosło nam 18 różnych zwycięzców, co było potwierdzeniem niezwykle wysokiego poziomu rywalizacji na zawodach.

Grupy półfinałowe prezentowały się następująco:

Semi-Final A (Półfinał A)Semi-Final B (Półfinał B)Semi-Final C (Półfinał C)
Imię i nazwiskoImię i nazwiskoImię i nazwisko
Mateusz MatysChristian DouvenTomek Walas
Krystian KopackiKuba PiechulskiMarcin Gajowczyk
Filip NowakWiktor WotaFranek Dobke
Daniel GajowczykTomek BernadowskiRuben Boutens
Szczepan PudlikKonrad BielakNatan Janiak
Oskar EkiertPrzemek KuliśGrzegorz Kapała
Szymon WęgrzynBartosz BabiczAdrián Janecskó
Oliwier PilchIván SzánaMikołaj Adamczuk
Kuba DwernickiThomas HaglesteinJimmy Gaspard
Ziemowit WerraPiotr KwaśniowskiBłażej Mielewczyk
Karol ZaluskiVica SchledzPiotr Wsuł
Antoni SmolińskiMichał RyndzionekMateusz Pasieka
Maksymilian DobrowolskiŁukasz JezierskiWiktoria Kramarz
Maciej BrymoraKevin PlochMateusz Rudziński
Dominik KałuskiMarcin JanikMaciej Koziara

Wyścigi półfinałowe składały się z dwóch okrążeń kwalifikacyjnych (okrążenie wyjazdowe + „hot lap”), wyścigu zasadniczego liczącego 20 okrążeń oraz 1 obowiązkowego pit-stopu.

Półfinał A

Pierwsza trójka kwalifikacji wyglądała następująco: Mateusz Matys, Filip Nowak oraz Ziemowit Werra. Filip i Ziemowit przyjęli różne taktyki odnośnie pogodni za liderem wyścigu – Matysem. Nowak postanowił udać się w pościg i bezpośrednią walkę z liderem wyścigu, a Werra dość szybko zjechał na pit-stop, który umożliwił mu kręcenie „czystych” okrążeń. Zawodnicy prezentowali bardzo równe tempo i wiedzieliśmy, że wszystko rozstrzygnie się na ostatnich kółkach, podczas gdy liderzy zjadą na obowiązkowy postój w boksach. Znając zasadę działania pit-stopów wiadome było, że dwójka bezpośrednio jadących za sobą zawodników nie może zjechać na tym samym okrążeniu na wymagany regulaminem postój. Mateusz Matys podjął decyzję o zjeździe na przedostatnim możliwym okrążeniu. Gdyby nie to, wówczas w tym momencie to Filip Nowak musiałby zjechać na obowiązkowy pit-stop. W czasie wyjazdu z depo Mateusz wdał się w walkę z Ziemowitem Werrą, który przypuścił bardzo odważny i skuteczny atak na lidera wyścigu. Niestety dla tej dwójki walka o pozycję pozwoliły na ucieczkę Filipowi Nowakowi, który w ciągu jednego okrążenia odjechał rywalom i pewnie wygrał pierwszy wyścig półfinałowy. W trakcie ostatniego okrążenia Mateusz Matys przypuścił atak na Ziemowita, w którym odzyskał utraconą pozycję i ostatecznie ukończył wyścig na drugim miejscu. 

Półfinał B

Kwalifikacje w drugim półfinale wygrał Thomas Hagelstein, a start z drugiego miejsca zapewnił sobie Vica Schledz. Trzecie miejsce startowe po kwalifikacjach zajął Konrad Bielak. Thomas zaprezentował również najlepsze tempo wyścigowe i pewnie prowadził przez cały wyścig w czasie, gdy za jego plecami aż pięciu zawodników mogło liczyć się w walce o drugie miejsce. Ostatecznie to Przemek Kulis ukończył wyścig na 2 miejscu z awansem aż o trzy lokaty, a trzecie miejsce z awansem o jedną pozycję zaliczył Wiktor Wota. Vica Schledz i Konrad Bielak ukończyli wyścig tuż za nimi notując spadek o 2 pozycje względem startu.

Półfinał C

Kwalifikacje w półfinale C wygrał Tomasz Walas, a tuż za nim uplasował się Natan Janiak i Franek Dobke. Najlepsze tempo w wyścigu pomimo nieco słabszych kwalifikacji zaliczył Ruben Boutens, który rozpoczynał wyścig w tempie ok. 56 s. a w kluczowym momencie kręcił czasy poniżej 55.200 s., co pozwoliło mu na podjęcie walki z liderem Tomkiem Walasem. Bardzo dobrze wykonana obowiązkowa procedura pit-stop oraz świetny manewr wyprzedzania zagwarantowały Holendrowi zwycięstwo w trzecim półfinale. Świetną dyspozycję w wyścigu zaliczył również Adrian Janecsko, który zaliczył awans o aż 4 pozycje i ostatecznie wyścig ukończył na trzecim miejscu.

Wyścig finałowy, do którego awansowało najlepszych piętnastu zawodników z całej stawki składał się z:

  • Sesji superkwalifikacji – każdy z zawodników miał do przejechania jedno okrążenie kwalifikacyjne tym samym gokartem wybranym przez organizatora, w kolejności odwrotnej do TOP15 (najpierw startuje zawodnik sklasyfikowany jako 15 później 14,13,12, itd.),
  • Wyścigu zasadniczego składającego się aż z 30 okrążeń oraz dwóch obowiązkowych pit-stopów. 

Taki format kwalifikacji był niezwykle trudny, ponieważ zawodnicy mieli bardzo mało czasu na adaptację do gokarta, a brakowało tu miejsca na popełnienie błędu. Każda pomyłka skutkowała stratą czasu, a tym samym utratę cennych pozycji startowych. Najlepszym kółkiem kwalifikacyjnym popisał się Mateusz Matys, który zdeklasował rywali czasem lepszym o niemalże 0,25 s. Drugie miejsce w Super Kwalifikacjach zajął Kuba Piechulski z czasem 56,015 s., a na trzecim miejscu ze stratą 0,009 s. do drugiego miejsca uplasował się Tomek Walas. Boutens przypuścił bardzo pewny i skuteczny atak na Tomka około 18 okrążenia i pewnie prowadził wyścig już do samego końca. Za plecami pierwszej dwójki świetny wynik zanotował również Adrián Janecskó, który awansował o aż 4 pozycję i ukończył półfinał na 3 miejscu. Dla Adriana, zawodnika z Węgier wynik okazał się niewystarczający do awansu do finału, ze względu na jeden słabszy wynik w heatach kwalifikacyjnych. 

Pola startowe po Super Kwalifikacjach:

PozycjaImię i nazwiskoBest
1.Mateusz Matys55.787
2.Kuba Piechulski56.015
3.Tomek Walas56.024
4.Wiktor Wota56.035
5.Christian Douven56.041
6.Daniel Gajowczyk56.051
7.Szczepan Pudlik56.070
8.Franek Dobke56.075
9.Marcin Gajowczyk56.092
10.Filip Nowak56.151
11.Thomas Haglestein56.223
12.Ruben Boutens56.309
13.Natan Janiak56.314
14.Konrad Bielak56.345
15.Przemek Kuliś56.537

Wyścig Finałowy to zwieńczenie całego dnia wyścigów. W walce o pierwsze miejsce klasyfikacji generalnej przed startem liczyło się nawet 10 kierowców, a żaden z nich nie miał zamiaru odpuszczać aż do samego finiszu. Wyścig liczący 30 okrążeń i dwa obowiązkowe pit-stopy pokazał, że bardzo ważne poza świetnym tempem jest także kontrolowanie stawki wyścigu i odpowiednia taktyka „postojów”. Mateusz Matys przez cały wyścig bardzo pewnie kontrolował sytuację i próbował wyrwać się swoim rywalom. Kierowca prezentował doskonałą dyspozycję przez całą niedzielę i finał był potwierdzeniem jego świetnego przygotowania do zawodów. Doskonałe tempo w wyścigu zaprezentował również Wiktor Wota, który jako jedyny zawodnik przez całe zawody osiągnął czas pojedynczego okrążenia poniżej 55 s. Tak dobre tempo pozwoliło mu wyprzedzić Kubę Piechulskiego, który ukończył wyścig na 3 miejscu. Tomasz Walas musiał uznać wyższość rywali w finale i ukończył wyścig na 7 miejscu, po utracie pozycji na rzecz, Christiana Douvena, Wiktora Woty, Daniela Gajowczyka i Franka Dobke.

Warto podkreślić doskonałą organizację zawodów. Organizatorzy świetnie przygotowali sprzęt, zmienili konfigurację obiektu w przeddzień zawodów oraz przeprowadzili zawody niemalże bez opóźnień czy awarii. 

TOP 15 klasyfikacji generalnej zawodów:

#ZAWODNIK / DRIVERS1S2S3SFFPUNKTY / POINTS
1Mateusz Matys1922192023103
2Tomek Walas171922201492
3Wiktor Wota221815171991
4Christian Douven182219141689
5Kuba Piechulski211818121988
6Ruben Boutens211418211185
7Filip Nowak15221821884
8Franek Dobke172117141483
9Daniel Gajowczyk161621151583
10Marcin Gajowczyk19182113980
11Szczepan Pudlik142117161280
12Przemek Kuliś181716181079
13Natan Janiak19181417775
14Thomas Haglestein15141623573
15Konrad Bielak16132215672

Organizatorzy przygotowali dla najlepszych również atrakcyjne nagrody pieniężne, których pula wynosiła aż 6000 euro! 

Nagrody pieniężne zostały przewidziane dla najlepszej czwórki zawodów, dla najszybszych zawodników w wyścigach kwalifikacyjnych i finałowych oraz dla zwycięzcy każdego heatu kwalifikacyjnego.

  • Mateusz Matys – nagroda 2000 euro.
  • Tomek Walas – nagroda 1500 euro.
  • Wiktor Wota – nagroda 1000 euro.
  • Christian Douven – nagroda 500 euro.

Nagrody dodatkowe:

  • BEST LAP Qualifying Races – Christian Douven nagroda 50 euro
  • BEST LAP Final Races – Wiktor Wota nagroda 50 euro
  • Qualifying Heats – zwycięzcy – Krystian Kopacki, Adrián Janecskó, Kuba Piechulski, Ruben Boutens, Tomek Bernardowski, Wiktor Wota, Franek Dobke, Mateusz Matys, Christian Douven, Filip Nowak, Szczepan Pudlik, Oskar Ekiert, Vica Schledz, Konrad Bielak, Tomasz Walas, Marcin Gajowczyk, Daniel Gajowczyk, Marcin Leszczyński.

Kolejna edycja Polish Champions Cup 2024 odbędzie się 5-6 października. Więcej szczegółów organizatorzy zdradzą w nadchodzących miesiącach. Jedno jest pewne – kolejna edycja nie odbędzie się w Chorzowie! Do dyspozycji organizatorów – E1GOKART zostaną tory w Gdańsku, Kielcach oraz dwa tory w Poznaniu! 

Previous

Michał Goczał i Szymon Gospodarczyk najlepsi w poniedziałek. Dwie załogi Energylandia Rally Team na podium w klasie T3

Next

Marek Goczał i Maciej Marton zwycięzcami Rallye du Maroc w klasie T3!

Zobacz także