Od 5 do 8 lipca 2023 r. 12. edycja Światowych Finałów SWS (SWS International Finals) wprowadziła nowe określenie dla 374 kierowców, którzy zakwalifikowali się na całym świecie w sezonie SWS 2022. Na Słowacji wyścigi były niezwykle zacięte, czasami nawet trochę zbyt gorące w kategorii Sprint. Rywalizacja była bardzo zacięta, a zwycięzcy często wyłaniani byli na ostatnich metrach wyścigów finałowych. Wiele pozytywnych komentarzy nagrodziło wysiłki zespołu organizacyjnego 3MK Events, który ciężko pracował, aby zadowolić zdecydowaną większość uczestników.

Bardzo cenione miejsce

Infrastruktura Slovakia Ring stanowiła doskonałą oprawę dla kierowców i ich wściekłości. Niedopowiedzeniem jest stwierdzenie, że walki były zacięte na torze Słowackiego Centrum Kartingowego, którego falisty i techniczny układ stanowił wyzwanie dla zawodników na wysokim poziomie. Nagroda za sportową postawę trafiła bezsprzecznie do drużyn juniorów i dzieci oraz drużyn Endurance Cup. Na torze i wokół niego na Słowacji nie brakowało aktywności, aby ta 12. edycja była niezapomniana.

Znak jakości Sodikart

Jakość sprzętu rentalowego Sodikart bardzo pozytywnie wpłynęła na bilans tej przygody na Słowacji. Osiągi były bardzo widoczne we wszystkich kategoriach, czterosuwowych i dwusuwowych, czemu towarzyszył wysoki poziom niezawodności, aby zmaksymalizować przyjemność konkurencji. Na przykład Sodi RT10 w Endurance Cup nie napotkał żadnych problemów technicznych podczas 12-godzinnego wyścigu, który pokonał prawie 700 km w bardzo szybkim tempie, co potwierdziła niewielka różnica między czołówkami na mecie. Bezpieczeństwo, które od dawna jest integralną częścią produkcji Sodikart, po raz kolejny zostało postawione na nogi.

Perspektywa do 2024 r.

Kierując się chęcią osiągnięcia jeszcze lepszych wyników, zespoły 3MK Events i Sodikart już zaczęły uczyć się na słowackich doświadczeniach. Uwzględniono już ogólny kierunek międzynarodowych finałów SWS, z nadrzędnym celem zadowolenia jak największej liczby kierowców SWS, którzy angażują się przez cały rok na torach partnerskich. Nie ma wątpliwości, że Sodikart jest gotowy rozwinąć swoją koncepcję na kolejne Międzynarodowe Finały SWS aby zadowolić wszystkich uczestników.

Sprint Cup: Affolter wygrywa finał z dużą przewagą

Sprint Cup zainaugurował nowy format wyścigów inspirowany Kartingowymi Mistrzostwami FIA, w których wszyscy uczestnicy rywalizowali przynajmniej raz podczas wyścigów przed rywalizacją w Super Heat. Intensywność wyścigów była bardzo wysoka od pierwszych wyścigów, a niektórzy z 88 kierowców za kierownicą potężnych dwusuwowych silników Rotax Junior Evo Sodi Sport o pojemności 125 cm3 czasami przekraczali granice sportowej rywalizacji. 

Kuba Piechulski (POL – E1GOKART Poznań) zdobył w środę pole position w kwalifikacjach, wyprzedzając Adriána Janecskó (HUN – Karting by Drivingcamp) i Thomasa Ronhaara (NLD – Kartbaan Oldenzaal). Andrejs Laipnieks (LVA – 333) objął prowadzenie w czwartek po 15 biegach (pięć na kierowcę), dzięki czterem zwycięstwom. Piechulski był 2. przed Ronhaarem z jednym zwycięstwem na koncie. Adam Szydłowski (POL – Gokart Arena Łódź) awansował na 4 miejsce, a trzech kierowców zanotowało mocne wzrosty: Robin Affolter (FRA – Karting Audincourt) 5 miejsce (+16 pozycji), Bastien Meunier (FRA – Karting Loisirs Neuilly) 6 miejsce (+19 pozycji) i Rémi Loth (FRA – Prestige Kart-ing), 7 miejsce (+13 pozycji). W sobotę Szydłowski wygrał Super Heat A przed Laipnieksem i Tobiasem Stücklerem (AUT – Race Speed Boomerang). Laipnieks pozostał na prowadzeniu i wystartował w pierwszym rzędzie do finału obok Piechulskiego, przed Ronhaarem i Szydłowskim (w drugim rzędzie), oraz Affolter i Loth w 3. rzędzie. Finał rozpoczął się z przytupem, gdy Laipnieks, Ronhaar i Meunier musieli się wycofać już na pierwszym zakręcie. Loth zmuszony był wycofać się nieco później. Affolter zajął 1. pozycję przed Alexisem Mélisem (FRA – Karting des 24 heures du Mans) i uciekał będąc nie do zatrzymania. Z kolei Etienne Huyttens (BEL – Liège Karting), a następnie Wiktor Wota (POL – Kartcenter) zajęli 2. pozycję. Affolter odniósł wyraźne zwycięstwo z przewagą ponad 8 sekund nad Wotą, który awansował o 10 pozycji. Mélis ostatecznie stanął na trzecim stopniu podium, Szydłowski zajął 4. miejsce, a Jack Williamson (GBR – Brentwood Karting) odzyskał 21 miejsc i znalazł się w pierwszej piątce. 

Klasyfikacja Sprint Cup 2023 – Finał A

1- Robin Affolter 🇫🇷
2- Wiktor Wota 🇵🇱
3- Alexis Mélis 🇫🇷
4- Adam Szydłowski 🇵🇱
5- Jack Williamson 🇬🇧 

Sanders wygrywa 2. edycję Pucharu Kobiet

30 bardzo konkurencyjnych kobiet wyruszyło na podbój tegorocznego Pucharu Kobiet na 2-suwowych silnikach Rotax Junior Evo Sodi Sport o pojemności 125 cm3. Stosunkowo duże różnice w poziomie obserwowane podczas pierwszych kilku przejazdów zniknęły, gdy uczestniczki coraz bardziej opanowywały swoje gokarty. 

Louise Braune (BEL – Karting Eupen powered by Prokart) zdominowała kategorię dzięki pole position, czterem 1. miejscom w biegach i zwycięstwu w Super Heat. Nicole Protivová (CZE – Motokáry Modrice) awansowała na 2. miejsce przed finałem walcząc z Debby Wolfs (NLD – Kartbaan Oldenzaal) i Marjolaine Martins (FRA – Maraikart). Wolfs objęła prowadzenie w finale na starcie. Braune wrócił za nią na półmetku i zajęła 1. pozycję na 11. okrążeniu. Pojedynek trwał do przedostatniego okrążenia, kiedy kontakt spowodował wyeliminowanie z dalszej jazdy Wolfs i karę 10 sekund dla Braune. Abi Sanders (GBR – Daytona Tamworth) wygrała puchar przed Braune, a Karla Fadet (FRA – Kart 56) wspięła się o 10 miejsc i zdobyła swoje drugie podium. Lea Tajnikar (SVN – Cibikart Maribor) i Anna Liona Trombitás (HUN – Karting by Drivingcamp) uzupełniły pierwszą piątkę z dużą przewagą nad resztą stawki.

Klasyfikacja Pucharu Kobiet 2023

1- Abi Sanders 🇬🇧
2- Louise Braune 🇧🇪
3- Karla Fadet 🇫🇷
4- Lea Tajnikar 🇸🇮
5- Anna Liona Trombitás 🇭🇺

Kid Cup: Zwycięstwo Sovica przed metą

30 uczestników kategorii Kid Cup dało wspaniały sportowy pokaz za kierownicą swoich 4-suwowych gokartów Sodi LR5 z silnikami Honda o pojemności 200 cm3. Drugi w 2022 roku – Oscar Lambert (GBR – Dubaï Autodrome) – zdominował Kid Cup 2023 od biegów kwalifikacyjnych. Wygrał on również Super Heat i wystartował z 1. pozycji w finale. Simon Both (SVK – Max 60) awansował na 2 miejsce (+6 pozycji), a Aleksiej Muchin (Leader Track Podolsk) na 3 miejsce (+11 pozycji). Skomplikowany start opóźnił Simona Both, podczas gdy Lambert prowadził przez większość wyścigu. Na własnym torze Maximilian Sovic (SVK – Slovakia Karting Club) szybko awansował z 5. na 2. miejsce, a następnie zmniejszył stratę do lidera. Na dwa okrążenia przed końcem wykonał decydujący atak i ostatecznie wygrał wyścig o dziesiąte części sekundy przed Piasciakiem Marcelem (POL – Racing Kart). Lambert zajął 3. miejsce, Mukhin 4., a Mikey Brisenden (GBR – Brentwood Karting) 5. miejsce. Both awansował z 20. na 11. miejsce.

Klasyfikacja Kid Cup 2023

1- Maksymilian Sovic 🇸🇮
2- Marcel Piasciak 🇵🇱
3- Oscar Lambert 🇬🇧
4- Alexey Mukhin
5- Mikey Brisenden 🇬🇧

Po Kid Cup 2022 Kosenina wygrywa Junior Cup

Przez trzy dni, 30 juniorskich kierowców ścigało się ze sobą na 4-suwowych Hondach Sodi LR5 o pojemności 200 cm3. Jeremy Montgomery-Swan (GBR – Dubaï Autodrome) błyszczał w kwalifikacjach, ale Nejc Kosenina (SVN – Karting Maribor) wyprzedził go po wyścigach. Montgomery-Swan wygrała Super Heat, a Kosenina utrzymała przewagę w klasyfikacji i objęła prowadzenie w finale. Na prowadzeniu na drugim przejeździe Kokoa Sugawara (JPN – Harbor Circuit Kisarazu) został wyprzedzony przez Ziemowita Werra (POL – Motokáry Modrice). Kosenina odzyskał prowadzenie na okrążeniach od 7 do 13 przed finałową walką. Werra i Richard Benka (SVK – Slovakia Karting Club) zamienili się 1 pozycją, ale to Montgomery-Swan przekroczył linię jako pierwszy, zanim został zdegradowany na 2 miejsce z powodu nieczystego manewru wyprzedzania. Kosenina pojechał inteligentny i przemyślany wyścig, aby odnieść zasłużone zwycięstwo w najwyższej kategorii. Benka zajął 3. miejsce przed Werrą, Sugawara został ukarany za agresywną jazdę, a Emil Forkner (DEU – Cool Runners Kart) zajął 5. miejsce.

Klasyfikacja Junior Cup 2023

1- Nejc Kosenina (SVN)
2- Jeremy Montgomery-Swan 🇬🇧
3- Ryszard Benka 🇸🇮
4- Ziemowit Werra 🇵🇱
5- Noah Lanuza 🇫🇷 

Endurance Cup: PF Racing o 2,5 sekundy

Osiągi i niezawodność Sodi RT 10 z 4-suwowymi silnikami Hondy o pojemności 390 cm3 po raz kolejny zapewniły wysoką jakość rywalizacji długodystansowej między 44 zespołami wybranymi do SWS. 12-godzinny wyścig przebiegł bez zakłóceń. Strategia, inteligencja wyścigowa i duch zespołowy przeważyły nad czystą szybkością, jak to często bywa w tej dyscyplinie. Bardzo niewiele kar zakłóciło końcowy wynik. 

Ustanawiając najszybszy czas w kwalifikacjach, Eiriz Pro (CHE) otrzymał nieoficjalny status faworyta nad PF Racing (DEU) i Red Racing (ITA). Wyścig rozpoczął się w południe, a walka na czele wkrótce obejmowała PFV (ITA) i PF Racing, uważnie obserwowane przez Dammuso Dad & Son (ITA) i Creatia Racing Team (ESP). PK16 Racing (FRA) przez długi czas utrzymywał się na 5 pozycji, choć różnice pozostały bardzo małe. Euroracing ASD (ITA) i Red Racing Spirit (ITA) zmonopolizowały 3 i 4 pozycje od dziewiątej godziny wyścigu, a Red Racing wyszedł na prowadzenie w ostatniej godzinie. Dzięki doskonałemu zarządzaniu pit stopami, PF Racing ostatecznie wygrał o północy po 577 okrążeniach, gdy fajerwerki świętowały finisz wyścigu. PFV uplasował się na 2 miejscu ze stratą zaledwie 2,5 sekundy, co daje wyobrażenie o intensywności zawodów. 3 miejsce PS&A – Advogados (PRT) ze stratą 25 sekund było również miłą niespodzianką, podczas gdy Eiriz Pro zajął 4 miejsce ze stratą 70 sekund. PK16 Racing zamknął pierwszą piątkę ze stratą okrążenia do liderów, a za nim z 30 sekundową stratą Creatia Racing Team. Sześć różnych narodowości było reprezentowanych w sześciu najlepszych zespołach.

Klasyfikacja Endurance Cup 2023

1- JPF Racing 🇩🇪 – 577 okrążeń
Christian Douven 🇳🇱 – Dennis Höller 🇩🇪 – Niklas Krüger 🇩🇪 – Vica Schledz 🇳🇱

2- PFV 🇫🇷 – 577 okrążeń -2,5 s.
Boris Bouvier 🇫🇷 – Damiano Marchesan 🇫🇷 –  Nicolò Soffiati 🇫🇷 – Fabio Torri 🇫🇷 

3- PS&A – Advogados 🇵🇹- 577 okrążeń -25 s.
André Caiado 🇵🇹 – Ruben Conceicao 🇵🇹 – Duarte Lopes 🇵🇹 – Miguel Neto 🇵🇹 

4- Eiriz Pro 🇨🇭 – 577 okrążeń -69 s.
Sven Baumberger 🇨🇭- Alexi Bourqui 🇨🇭- Tom Chiappe 🇫🇷 – Grégory Morin 🇫🇷 

5- PL16 Racing – 576 okrążeń
Valentin Bréaux 🇫🇷 – Thomas Condaminas 🇫🇷 – Gary Galant 🇫🇷 – Aurélien Mallet 🇫🇷

Wspaniała atmosfera podczas wieczoru w X-Bionic Sphere

Międzynarodowe finały SWS 2023 zakończyły się wysoką notą w sportowej i uroczystej atmosferze X-Bionic Sphere, znanego olimpijskiego centrum treningowego i rekreacyjnego nad brzegiem Dunaju. Wieczór przyciągnął dużą liczbę uczestników na bardzo cenioną chwilę relaksu po czterech dniach zaciętej rywalizacji. Parkiet taneczny zastąpił tor wyścigowy na ceremonię wręczenia nagród.

Wspaniałe nagrody

Dzięki zaangażowaniu partnerów SWS, ceremonię podium uświetniły liczne nagrody. Zwycięzcy otrzymali kask firmy Bell, z wyjątkiem kategorii Sprint, gdzie Robin Affolter otrzymał zegarek B.R.M Chronograph specjalnie wykonany na tę okazję. Zwycięzcy czterech kategorii Sprint zostali zaproszeni na dzień testowy z SODI Racing Team. Jako zwycięzcy Endurance Cup, zespół JPF Racing wygrał bezpłatny wstęp na 24-godzinny wyścig SWS. Bransoletki BRM i vouchery ITAKA Shop zostały rozdane kierowcom na podium, a pozostałe nagrody zostały przyznane w drodze losowania.

SWS International Finals 2024 odbędzie się w Genk w Belgii

Legendarny tor w Genk, „Home of Champions”, został wybrany na gospodarza flagowego wydarzenia SWS w Belgii na torze, na którym Max Verstappen rozpoczął swoją niesamowitą motorsporotwą karierę w kartingu.

Informacja prasowa SWS
Tłumaczenie: PROkarting.pl

Previous

Szymon Ładniak powalczy o podium w Portugalii!

Next

Szymon Ładniak z kolejnym podium w Portugalii!

Zobacz także