4.6 Obsługa
Bezpieczeństwo na torze kartingowym w dużej mierze zależy od dobrej obsługi. Co to znaczy? Przed każdą jazdą pracownicy powinni przeszkolić kierowców w zakresie:
- sygnalizacji świetlnej i obowiązujących flag,
- poleceń wydawanych podczas jazdy,
- zachowania się na torze,
- bezwzględnego zakazu wysiadania z pojazdu,
- sygnalizowania problemu przez uniesienie ręki,
- obsługi gokarta (np. nieużywania jednocześnie pedału hamulca i gazu).
Dodatkowo obsługa powinna zwrócić uwagę:
- na ubiór (luźną odzież), niespięte długie włosy, obuwie (klapki, sandały, buty na obcasie),
- czy kierowca nie jest pod wpływem alkoholu lub innych środków odurzających, o czym będzie świadczyć jego zachowanie (nie zawsze obsługa w recepcji jest w stanie to wychwycić).
Bardzo ważnym elementem szkolenia jest wysiadanie z gokarta po zakończonej jeździe. Wszyscy uczestnicy, po zjechaniu do parku maszyn, powinni pozostać w gokartach do czasu zatrzymania ostatniego pojazdu i wyłączenia wszystkich silników. Byliśmy świadkami zdarzeń, kiedy źle przeszkoleni uczestnicy doznawali urazów, wysiadając z gokartów, podczas gdy pozostałe jeszcze się nie zatrzymały.
Ważnym elementem wyposażenia toru jest apteczka pierwszej pomocy, którą powinna dysponować obsługa toru, a przynajmniej jedna apteczka powinna być w recepcji. Chwila nieuwagi uczestnika zabawy może zakończyć się skaleczeniem lub oparzeniem. Dlatego warto mieć pod ręką środki opatrunkowe, tj. bandaże, plaster z opatrunkiem, opaskę elastyczną, nożyczki, Octenisept (odpowiednik wody utlenionej), Panthenol (na oparzenia). Podawanie środków przeciwbólowych czy innych medykamentów wiąże się z ryzykiem, dlatego takie środki nie muszą być w apteczce.